1396/09/08 در ساعت 00:00:00

12 دلیل اتمام حجم اینترنت

اتمام سریع حجم اینترنت یکی از معضلات کاربران ایرانی است، زیرا قیمت بالای حجم اینترنت باعث افزایش مخارج کاربران در این زمینه می‌گردد. در این مطلب سعی می‌کنیم مواردی که باعث اتمام حجم اینترنت می‌شود را بررسی کرده و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اتمام زود حجم اینترنت را معرفی می‌کنیم.

12 دلیل اتمام حجم اینترنت

اتمام حجم اینترنت

دلایل اتمام غیر منتظره حجم اینترنت چیست؟

به طور کلی، دلایل مختلفی باعث اتمام ناگهانی حجم اینترنت کاربران می شود. اگر شما از میزان دانلود و آپلود خود آگاهی دارید و حجم تقریبی آنها را محاسبه کرده‌اید، اما همچنان احساس می‌کنید که حجم ترافیک اینترنت شما بسیار سریع تمام می‌شود، بهتر است به نکات زیر توجه و موارد زیر را بررسی کنید.

عوامل زیر، در این مقاله مورد بحث قرار خواهند گرفت:

  • بروزرسانی (آپدیت) خودکار سیستم عامل کامپیوتر یا گوشی
  • بازی‌های آنلاین
  • آپدیت خودکار نرم افزارهای نصب شده در گوشی و کامپیوتر
  • مشاهده فیلم و صوت و عکس
  • موزیک و ویدئو در شبکه‌های اجتماعی
  • آپلود فایل
  • تماس آنلاین صوتی و تصویری
  • مشاهده وبسایتهایی با حجم سنگین
  • ویروس‌ها، تروجانها، پاپ آپ‌ها
  • هک شدن
  • اشتباهات سرویس دهنده‌ی اینترنت

حال به شرح همه موارد میپردازیم.



اسمارت وای فای ابزار مدیریت حجم اینترنت وای فای

اسمارت وای فای، ابزاری برای مدیریت حجم اینترنت وای فای

معرفی اسمارت وای فای >
 

 

ترافیک یا حجم اینترنت چیست؟

به میزان ترافیک مورد استفاده بر بستر اینترنت(مجموع دانلود و اپلود) که واحد محاسبه آن مگابایت میباشد، حجم یا ترافیک می گویند و سرویسهایی که دارای حجم مشخص در مدت زمان معین هستند سرویس های حجمی نامیده می شوند. در واقع جحم اینترنت به مجموع میزان دانلود و آپلود کاربر باز می‌گردد.

اتمام سریع حجم اینترنت یکی از معضلات کاربران ایرانی است، زیرا قیمت بالای حجم اینترنت باعث افزایش مخارج کاربران در این زمینه می‌گردد. در این مطلب سعی می‌کنیم مواردی که باعث اتمام حجم اینترنت می‌شود را بررسی کرده و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از اتمام زود حجم اینترنت را معرفی کنیم

 

1- بروزرسانی(آپدیت) خودکار سیستم عامل کامپیوتر یا گوشی

آپدیت سیستم عامل‌ها به صورت خودکار و پیش فرض و بدون اطلاع کاربران صورت می‌گیرد که این مورد، یکی از دلایل مهم اتمام حجم اینترنت میباشد. در تمامی سیتم عاملهای ویندور به غیر از ویندوز 10، دستور بروزرسانی خودکار سیستم عامل قابل کنترل است، اما این موضوع، در ویندوز 10 بدون کنترل و به صورت خودکار صورت می پذیرد که بسیار آزار دهنده است و باعث اتمام سریع حجم اینترنت می‌شود.

 

آپدیت خودکار ویندور عامل اتمام حجم اینترنت

 

بخوانید:

جلوگیری از آپدیت خودکار ویندوز و اتمام حجم اینترنت

آپدیت خودکار سیستم عامل‌ها بدون اطلاع کاربران صورت می‌گیرد، این مورد در ویندوزهای جدید بخصوص ویندوز 10 بسیار آزار دهنده است و باعث اتمام سریع حجم اینترنت می‌شود

 ادامه مطلب >
 

 

خوشبختانه بروزرسانی در سیستم عامل‌ گوشیهای هوشمند، به صورت دستی انجام می‌شود. اما در صورتی که احساس می‌کنید حجم مصرفی اینترنت شما زیاد شده است، بخش آپدیت سیستم گوشی خود را چک کنید.

 

2- بازی‌های آنلاین

بازی‌های آنلاین نظیر Clash of clans و Warcraft که امروزه بین کاربران از محبوبیت زیادی برخوردار است، حجم زیادی از اینترنت را مصرف می‌کنند. این نوع از بازی‌ها به دلیل روند طولانی مدت بازی حجم بالایی از اینترنت را مصرف می‌کنند. پیشنهاد می‌شود حتما به صورت زمانبندی شده این بازی‌ها را انجام دهید.

 

بازی هایی مانند کلش آو کلنز حجم اینترنت بالایی مصرف می کنند.

 

3- آپدیت خودکار نرم افزارهای نصب شده در گوشی و کامپیوتر

درست مشابه برزورسانی خودکار سیستم عاملها، آپدیت خودکار نرم افزار ها و اپها حجم بالایی از اینترنت را مصرف کرده و باعث اتمام زودهنگام حجم اینترنت می شوند. به طور معمول، این آپدیت‌ها به صورت پیش فرض و بدون اطلاع کاربر صورت میپذیرند. پیشنهاد می‌شود حتما گزینه آپدیت خودکار این نرم افزارها را روی کامپیوتر و گوشی غیر فعال کنید.

 

4- مشاهده فیلم و صوت و عکس

کاربران نرم افزارهای پیام رسان مانند تلگرام، واتس‌اپ، لاین و.. دائما در حال ارسال و تبادل فایلهای تصویری و صوتی هستند. وقتی که در گروهی عضو شده ولی پیام‌های آن را چک نمی‌کنید، با این حال باز هم حجم اینترنت شما با سرعت زیادی مصرف می‌شود، چون در هر صورت شما عضوی از آن گروه و یا کانال(در تلگرام) بوده و مدیا ارسال شده درون آن، در سیستم شما نیز دانلود می‌شود. حجم موارد دانلود شده برخی اوقات به راحتی به چندین گیگ می‌رسد و می‌تواند بسیار سریع حجم اینترنت شما را تمام کند. کافی است سری به تنظیمات کش نرم افزار بزنید تا متوجه حجم بالای اطلاعات موجود در کش گوشی یا کامپیوتر خود شوید.

در نظر داشته باشید بسیاری از این اپ‌ها مخصوصا موارد نام برده شده در بالا، گزینه‌ای برای تعیین شرایط دانلود مدیا(فیلم، صوت و عکس) دارند که به صورت پیش فرض در حالت دانلود خودکار قرار دارند و به شما اجازه می‌دهند تا دانلود خودکار مدیا را غیرفعال کنید.
 


اسمارت وای فای ابزار مدیریت حجم اینترنت وای فای

با استفاده از اسمارت وای فای از دانلود فیلم وعکس در وای فای جلوگیری کنید

امکانات اسمارت وای فای>
 

 

5- موزیک و ویدئو در شبکه‌های اجتماعی

پخش اتوماتیک و بدون پرسش موزیک و ویدئو در شبکه‌های اجتماعی از کاربران موضوع دیگری است که حجم اینترنت شما را می بلعد. این موضوع اگرچه برای کاربران سایر کشورها به دلیل ارزان بودن اینترنت از اهمیت زیادی برخوردار نیست و حتی در بسیاری از مواقع مورد تمجید نیز قرار می‌گیرد، اما با وجود سرعت پایین و گران بودن هزینه تهیه بسته‌های اینترنت در ایران، معضلی جدی برای کاربران کشور ما به شمار می‌رود.

پس قابلیت پخش خودکار ویدئو در شبکه‌های اجتماعی که در آنها فعالیت می‌کنید را غیرفعال کنید، هرچند در بیشتر آنها این امکان تعبیه نشده است و شما محکوم به اتلاف حجم اینترنت خود بدون حق انتخاب خواهید بود.

 

بخوانید:

جلوگیری از اتمام حجم اینترنت در تلگرام

 

در تلگرام به صورت پیش فرض و خودکار، مدیا(عکس، ویدیو، پیام صوتی و ویدیویی، فایل، موزیک و عکس های متحرک یا گیف‌ GIF) دانلود می شوند تا دیگر شما نیاز به زدن دکمه دانلود برای دریافت اطلاعات مورد نظر نداشته باشید. قابلیت دانلود خودکار اطلاعات در تلگرام در ظاهر خیلی خوب است، اما این امر باعث اتمام سریع حجم اینترنت می شود ... ادامه مطلب >

 

6- آپلود فایل

بسیاری از کاربران فکر می‌کنند که مصرف ترافیک اینترنت تنها به موضوع دانلود باز می‌گردد، اما در بعضی از سرویس دهندگان اینترنت (ISP) میزان آپلود دیتای شما در اینترنت هم به عنوان ترافیک ماهیانه در نظر گرفته می‌شود و ممکن است شما دانلود چندانی نداشته باشید، اما میزان آپلود فایل‌هایی که برای دوستان خود در اینترنت ارسال می‌کنید و موارد مشابه دیگر بالا باشد، پس حتما قبل از آپلود فایل، پیشنهاد می‌کینم که این مورد را در ISP خود بررسی کنید، چرا که آپلود فایل در برخی از آنها رایگان و در برخی دیگر جزو ترافیک ماهیانه محسوب می‌شود.

 

7- تماس آنلاین صوتی و تصویری

برخی از اپ‌ها و برنامه های پیام رسان که در بالا به برخی از آن‌ها اشاره کردیم، امکان برقراری تماس صوتی و حتی تصویری را نیز برای کاربران به فراهم کرده اند. اگر شما از آن دسته از افراد هستید که  برای صرفه جویی در هزینه‌ها در برقراری تماس سعی می‌کنید که از تماس های صوتی و تصویری اینترنتی استفاده می کنید، در نظر داشته باشید که مصرف حجم اینترنت این نرم افزارها بسیار بالا است.

 

تماس آنلاین صورتی و تصویری عامل اتمام زودهنگام حجم اینترنت

 

8- مشاهده وبسایت هایی با حجم سنگین

اگر به یک وب سایت که در زمینه‌ای خاص فعالیت می‌کند علاقه خاصی دارید، باید در نظر داشته باشید که اگر این وب سایت جزء وب سایت‌هایی دارای محتوا با حجم بالا (شامل نقشه‌های گوگل، عکس‌های با رزولوشن بالا، دارای بنرهای زیاد تبلیغاتی، استفاده از فلش در آنها، بارگذاری خودکار موسیقی و… ) باشند، میزان حجم اینترنت مصرفی شما زیاد خواهد شد. اگرچه مرورگرها قسمتی از وب سایت‌هایی که آن‌ها را به دفعات مشاهده می‌کنید اصطلاحا کش می‌کنند، اما اگر وب سایت مورد نظر پر جنب و جوش بوده به روز رسانی‌های زیادی انجام دهد، کاهش دفعی حجم مصرفی اینترنت شما حتمی خواهد بود.

 

سر زدن به وبسایت هایی که حجم بالایی دارند، می تواند اتمام زودهنگام حجم اینترنت را در پی داشته باشیند

 

9- ویروس‌ها، تروجان ها، پاپ آپ‌ها

شاید این مورد در نگاه اول چندان منطقی به نظر نرسد اما موارد بسیاری وجود دارد که برخی تروجان ها، بدافزارها و ویرویس‌های موجود در سیستم‌های کامپیوتری، در صورت دسترسی به شبکه اینترنت در دستگاه قربانی، به آپدیت خود و ارسال و دریافت مداوم اطلاعات می‌کنند و اطلاعات شخص را به صورت مخفیانه به سرورها و... ارسال می‌کنند که این امر اولا باعث کندی سرعت اینترنت و بعد کاهش شدید حجم اینترنت می‌شوند. پیشنهاد می‌کنیم که حتما سیستم خود را همواره با آنتی ویرویس‌های معتبر اسکن کنید.

علاوه بر این برخی از این نرم افزارها و ویروس‌ها خود را به صورت پیش فرض به صفحه خانگی مرورگر شما تبدیل می‌کنند و یا افزونه‌های پاپ آپ بر روی سیستم شما نصب می‌کنند که هر چند دقیقه یکبار وب سایت‌هایی را  در سیستم لود می‌کنند، تمامی این موارد در بلند مدت می‌تواند در سرعت و حجم اینترنت شما تاثیر گذار باشد.

 

ویروس و تروجان حجم اینترنت شما را می بلعند.

 


اسمارت وای فای ابزار مدیریت حجم اینترنت وای فای

با استفاده از اسمارت وای فای امنیت شبکه وای فای خود را تضمین کنید

امکانات اسمارت وای فای>
 

 

10- هک شدن

اگر تمامی موارد فوق را بررسی نمودید و مطمئن هستید که مصرف اینترنت شما با مدت زمان اتمام حجم ترافیک اینترنت شما نامتوازن و مشکوک است، پیشنهاد می‌کنیم شبکه اینترنت خود را بررسی کنید و در صورتی که از مودم وای فای استفاده می‌کنید حتما رمز آن را در دوره های زمانی مشخص، به طور مثال هر دو یا سه ماه یکبار تغییر دهید و موارد امنیتی مودم را بررسی کنید.

 

درباره امینت اسمارت وای فای بدانید

اسمارت وای فای سیستم مدیریت وای فای برای جلوگیری از هک شدن


چنانچه عملکرد یک کاربر غیر عادی تشخیص داده شود، میتوان توسط مدیر، محدودیت خاصی را برای کاربر مورد نظر در سیستم اعمال نمود.

تمامی امکانات اسمارت وای فای را بخوانید >
 

 

11- اشتباهات سرویس دهنده‌ی اینترنت

اگر با وجود بررسی و رعایت موارد بالا باز هم به شکل مشکوک و بسیار زودتر از حد انتظار حجم اینترنت شما تمام شده است و هنوز علت آن مشخص نیست، پیشنهاد می‌کنیم این موضوع را با تماس با بخش پشتیبانی شرکت سرویس دهنده اینترنت خود در میان بگذارید تا مصرف دیتای شما بررسی شود.

اکثر این شرکت‌ها دارای بخش پنل کاربری در سایت خود هستند و نمودار مصرف و اطلاعات ریز حجم آپلود و دانلودهای شما در ساعات مختلف روز در آن مشخص شده است، همچنین در برخی موارد بسیار نادر، ممکن است مشکل از سمت سرویس دهنده اینترنتی باشد که البته با اطلاع رسانی شما، احتمال رفع مشکل وجود دارد.

 

12 - استفاده از فیلتر شکن و پروکسی(VPN و Proxy)

استفاده از هر کدام از این نرم افزارها در کامپیوتر و یا تبلت و یا تلفن همراه میتواند در مصرف شما تاثیر مستقیم بگذارد لذا دقت نمایید در صورت عدم نیاز به این نرم افزار ها آنها را ببندید.

 

چند نکته در خصوص جلوگیری از هدر رفتن حجم اینترنت

  1. استفاده از یک سیستم عامل بروز و همچنین یک مرورگر اینترنت مناسب.
  2. بستن گزینه auto update برخی نرم افزارها که نیاز ندارید.
  3. استفاده از نرم افزار های مانیتورینگ پهنای باند.( دقت نمایید می بایست بر روی تمامی دستگاه های متصل به اینترنت نصب گردد.)
  4. تغییر هر چند وقت یکبار کلمه عبور مودم وایرلس. 
     

    بخوانید:

    اسمارت وای فای، سیستم کنترل هوشمند و یکپارچه مدیریت وای فای

    اسمارت وای فای ابزار مدیریت حجم اینترنت وای فای

    اسمارت وای فای یک سیستم هوشمند کنترلی یکپارچه تحت رایانش ابری می باشد که به واسطه قرارگرفتن یک دستگاه سخت افزاری (روتر)، میزبانی شده و بین اینترنت یک مجموعه و کاربران آن قرار گرفته و وظیفه مدیریت اینترنت و رفتار کاربران آن را بر عهده می گیرد. در واقع این سیستم یکپارچه، کنترل بر وای فای اماکن مختلف، رفتارهای موجود در آن و احراز هویت کاربران آن را ممکن می سازد... ادامه مطلب >

     

     

  5. بستن نرم افزار فیلترشکن و پروکسی در صورت عدم نیاز به آنها.
  6. درگاه اینترنت برخی از نرم افزارها که می تواند ترافیک شما را بالا ببرد را ببندید از قبیل : torrent و نرم افزار های P2P که می تواند در صورت عدم استفاده نیز فایل ارسال و دریافت نماید.
  7. استفاده از یک آنتی ویروس و یا فایروال مناسب بر روی سیستم خود.
  8. اگر برای مدتی از مودم استفاده نمی کنید، مودم خود را خاموش نمایید.
  9. جلوگیری از افشاء کلمه عبور مودم بیسیم و استفاده اینترنت توسط مهمانان و یا همسایگان(به دلیل ندانستن نوع استفاده شخص آنها)
  10. استفاده از یک نرم افزار مانیتورینگ شبکه بیسیم مانند: Fing که این امکان را به شما می دهد که تعداد اتصال های به لحظه شبکه خود را مشاهده نمایید.
  11. جهت بالابردن ضریب امنیت استفاده از مودم بیسیم می توانید از گزینه های Mac Filtering و Hide کردن SSID خود استفاده نمایید.

 

منابع:

وبسیات click.ir

 

 

حجم اینترنت () مدیریت اینترنت () جلوگیری از اتمام حجم اینترنت () اتمام حجم اینترنت () مدیریت حجم اینترنت () مدیریت کاربران اینترنت () جلوگیری از دانلود ()
نظر جدید
0%